Wednesday, April 25, 2007

Pedagog pikar politiker

Via lärarstudenten och rolige bloggaren Oskar Lindvall hittar jag en mycket intressant debattartikel i Västerbottens-Kuriren i ett ämne som jag måste skriva mer om snart, nämligen skolpolitik. Artikeln påpekar bland annat att trots att forskningen visar att betyg har en negativ effekt på lärandet går den borgerliga skolpolitiken i rakt motsatt riktning och kräver mer betyg.

Detta påpekade också Rossana Dinamarca när hon besökte Tranås förra måndagen (16/4): Det finns helt enkelt inget som visar att fler betyg ger mer kunskap. Ändå är det fler betyg som föreslås, hellre än de (kan det tyckas) självklara åtgärderna att återställa skolans resurser (som minskat med omkring en femtedel under 90-talet) och öka antalet lärare.

Som sagt, jag ska skriva mer om den borgerliga skolpolitiken och det snart. Till dess uppmanar jag till läsning av debattartikeln.

1 comment:

Fredrik Andersson said...

Ärlig talat har jag alltid tvivlat på vänsterns skolpolitik men nu känner jag mig mer övertygad om att den är bra.

Jag antar att det är lätt att gå på den vanliga bilden som målas upp av borgerliga debattörer.