Thursday, May 15, 2008

Revolutionen försenad pga iaido

Varför är det så tyst på Tranås-Folket, undrar månne mina trogna läsare. Tja, dels har jag mycket på universitetet just nu, det är ju slutspurten innan jag får ut min lärarexamen. Dels är det en hel del annat på gång, betygssättning och sånt på de vikariat jag har vid sidan av. Det är inte så att partiarbetet och arbetet i Ung vänster har avstannat, tvärtom, men jag hinner helt enkelt inte med att uppdatera bloggen så ofta och utförligt som jag skulle vilja. Och sen är det ju det där med iaido också...

Iaido är konsten att dra och använda ett japanskt svärd, katana. Det är en bedömningssport där de tävlande utför sina kata - noggrant fastställda, förutbestämda tekniker mot en tänkt motståndare - med svärden inför tre domare som bedömer vem som vunnit. Jag började med det i höstas inom Linköpings Budoklubb, och tycker att det är vansinnigt roligt. Det handlar om precision, koncentration, inlevelse och så förstås om etikett, som i alla japanska kampsporter.

Så där är i alla fall en del av förklaringen till att revolutionen står en smula stilla i Tranås just nu. Men det blir nog bättring när sommaren börjar och arbetsbördan lättar något!

Istället för att försöka beskriva hur iaido går till ger jag er här tillfälle att kolla in en verklig mästare: Nagao Matasaburo, av Muso Shinden-skolan, som demonstrerar lite iaido på skyhög nivå. Se och njut!

No comments: